Η πρώτη πτήση αεροπλάνου στην Ελλάδα από Έλληνα πιλότο έγινε στις 8 Φεβρουαρίου 1912 στην Αθήνα. Ο επιδέξιος αεροπόρος ήταν ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος, που εξέπληξε το πλήθος που είχε συγκεντρωθεί στους στρατώνες του Ρουφ.
Ανάμεσα στους θεατές ήταν και ο πρωθυπουργός της χώρας Ελευθέριος Βενιζέλος, ο οποίος μετά την πρώτη επιτυχημένη πτήση επιβιβάστηκε στο αεροπλάνο και πέταξε μαζί του!
Ο Εμμανουήλ Αργυρόπουλος γεννήθηκε το 1889. Ο πατέρας του ήταν πρέσβης στη Ρωσία. Σπούδασε πολιτικός μηχανικός στη Γερμανία και εκπαιδεύτηκε για αεροπόρος στο αεροδρόμιο του Μορλάου κοντά στο Παρίσι.
Το 1912 επέστρεψε στην Ελλάδα με το δικό του αεροπλάνο, το οποίο επισκεύασε με τους μηχανικούς στρατιωτικής μονάδας και στις 8 Φεβρουαρίου 1912 έκανε την πρώτη του πτήση στην Ελλάδα.
Πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε στο αυτοσχέδιο αεροδρόμιο για να δει από κοντά την πτήση. Ανάμεσα τους ο βασιλιάς Γεώργιος Α’ και ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος. Ο Αργυρόπουλος απογειώθηκε εν μέσω επευφημιών και η πτήση του σηματοδότησε την αρχή της ελληνικής αεροπορίας.
Στη δεύτερη πτήση επιβιβάστηκε και ο Ελευθέριος Βενιζέλος στο αεροσκάφος, το οποίο πέταξε στον αττικό ουρανό σε ύψος 80 μέτρων για 4 λεπτά .
Ο Βενιζέλος βάφτισε το αεροπλάνο “Αλκυών”, το όνομα του αποδημητικού πτηνού, αναφέροντας την εξής ευχή:
«Εύχομαι όπως η Αλκυών τερματίσει φυσικόν τον βίον. Εύχομαι όπως ο κ. Αργυρόπουλος, ο πρώτος Έλλην αεροναύτης, που πέταξε υπέρ τα ιερά εδάφη, συνεχίσει επί άλλου τελειότερου μηχανήματος, το οποίον να οφείλεται εξ ολοκλήρου εις αυτόν, τας ενδόξους παραδόσεις του Ικάρου, χωρίς τας ατυχίας εκείνου, προς δόξαν και αυτού και της Ελληνικής Πατρίδος».
Λίγες ημέρες αργότερα επανέλαβε μια πτήση στο Παλαιό Φάληρο με το πλήθος να τον σηκώνει στα χέρια και να τον οδηγεί στη βασιλική εξέδρα, όπου τον υποδέχθηκε και τον συνεχάρη ο βασιλιάς Γεώργιος Α’. Λίγους μήνες αργότερα ξέσπασαν οι Βαλκανικοί Πόλεμοι και ο Αργυρόπουλος εντάχθηκε στις ένοπλες δυνάμεις με τον βαθμό του υπολοχαγού.
Στις 4 Απριλίου 1913 απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Λεμπέτ της Θεσσαλονίκης με τον ποιητή και πρώην βουλευτή Κωνσταντίνο Μάνο.
Επιβιβάστηκαν σε ένα αεροπλάνο τύπου Μπλεριό 11 το οποίο ήταν λάφυρο από τον τουρκικό στρατό.
Σκοπός της πτήσης ήταν η ανίχνευση κατεχομένων από τον βουλγαρικό στρατό κοντά στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, ενώ πετούσαν ο κινητήρας παρουσίασε βλάβη και το αεροπλάνο έπεσε σε ένα λιβάδι στο Λαγκαδά με τους επιβαίνοντες να βρίσκουν ακαριαίο θάνατο.
Ο πρωτοπόρος της Ελληνικής Αεροπορίας Εμμανουήλ Αργυρόπουλος ήταν μόλις 24 ετών και ο Κωνσταντίνος Μάνος 44 ετών.
Αυτόπτης μάρτυρας που είδε από κοντά το δυστύχημα δήλωσε στην εφημερίδα “Μακεδονία” :
“Το αεροπλάνο ίστατο μεγαλοπρεπές και καμαρώσαμεν τους τολμηρούς αεροναύτας. Το αεροπλάνο δεν απείχε παρά μόνο χίλια μέτρα από το Λαγκαδά. Αίφνη η κανονική του πτήση έκανε παύση. Έκανε τούτο ολίγας στροφάς αίτινες ωμοίαζον με πτήσιν πληγωμένου πτηνού και έπειτα με το πρόσωπον- αν ημπορη κανεις να εκφρασθεί τούτω- προς τα κάτω κατέπεσε με ιλιγγιώδη ταχύτητα”.
Οι εφημερίδες της εποχής ανέφεραν για τον Αργυρόπουλο: “Είναι ο πρώτος των Ελλήνων αεροπόρος, ο νεότερος ίκαρος, ο τελειότερος και ο ευγενέστερος και ο ωραιότερος αντιπρόσωπος της νέας Ελληνικής γεννεάς την οποία εθαύμασεν ολόκληρος ο πόλεμος στον σημερινό πόλεμον.”
Για τον Μάνο έγραφαν: “Είναι μια από τας μεγάλας εκείνας φυσιογνωμίας το οποίο έχει προτέρημα να γεννά το ένδοξον Ελληνικόν Έθνος και η Ελληνική Κρήτη. Πολεμιστής και Πολιτευτής. Από τη Βουλή των Ελλήνων ευρίσκετο εις τη Μακεδονία διοργανώνων την επανάταση εν αυτή. Γενναίος, μεγαλόψυχος, μυθικός πολεμιστής”.
Φωτογραφίες : ΓΑΚ, Κεντρική Υπηρεσία, Συλλογή εγγράφων οικογένειας Αργυρόπουλου
Διαβάστε επίσης: Ο άγνωστος Έλληνας πιλότος της RAF που κατέρριψε στον πόλεμο 19 γερμανικά αεροπλάνα. Για κάθε νίκη ζωγράφιζε μία σβάστικα στο αεροπλάνο του, που είχε το όνομα Καίτη
Ειδήσεις σήμερα:
- Διάγγελμα Πούτιν. «Ο πόλεμος στην Ουκρανία μετατρέπεται σε παγκόσμιο. Μας χτύπησαν με πυραύλους μεγάλου βεληνεκούς»
- Έρχονται χιονοπτώσεις και θερμοκρασίες κάτω από το μηδέν. Οι θερμοκρασιακές διαφορές βορρά – νότου (Χάρτης )
- Κιβωτός του Κόσμου. «Όχι» από ΣτΕ στην επιστροφή της διοίκησης στην οικογένεια του πατέρα Αντώνιου
- Βρετανία. Η στέψη του βασιλιά Καρόλου κόστισε 72 εκατομμύρια λίρες. «Φθηνότερη» από την κηδεία της μητέρας του Ελισάβετ
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ