Το «Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές» αποτελεί ένα από τα πιο γνωστά έργα της Αγκάθα Κρίστι αλλά και μια υπερπαραγωγή του κινηματογράφου.
Στην επανέκδοση της το 2017 συμμετείχε ένας μεγάλος αριθμός κορυφαίων ηθοποιών που ο καθένας τους έχει πρωταγωνιστήσει σε κορυφαίες ταινίες. Η Πενέλοπε Κρουζ, ο Κένεθ Μπράνα, η Ολίβια Κόλμαν, ο Γουίλεμ Νταφόε, ο Τζόνι Ντεπ, η Μισέλ Φάιφερ, είναι μερικοί από το κάστινγκ που οι κριτικοί ονόμασαν dream team του Χόλιγουντ.
Το μπεστ σέλερ για πρώτη φορά μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1974. Η προβολή της επανέκδοσης της ταινίας, τον Οκτώβριο του 2019, είναι μια ευκαιρία να θυμηθούμε τα παρασκήνια της πρώτης κινηματογραφικής μεταφοράς αλλά και το πρωτοφανές για την εποχή ότι συμπρωταγωνιστούσαν θρύλοι του κινηματογράφου όπως ο Σον Κόνερι, η Αμερικανίδα Λορίν Μπακόλ, η Σουηδή Ίνγκριντ Μπέργκμαν, ο Μάικλ Γιορκ, ο Άντονι Πέρκινς και ο Τζον Γκίλγκουντ.
Τα εύσημα της Αγκάθα Κρίστι
“Το έγκλημα στο Όριαν Εξπρές” δεν ήταν το μοναδικό έργο της Αγκάθα Κρίστι που γινόταν ταινία. Ωστόσο επειδή στο παρελθόν είχαν προηγηθεί διάφορες κινηματογραφικές μεταφορές που είχαν απογοητεύσει την συγγραφέα, η Κρίστι αρχικά αρνήθηκε να πουλήσει τα δικαιώματα του βιβλίου της. Για να αλλάξει γνώμη λοιπόν, χρειάστηκε ο πρόεδρος της EMI, Νατ Κόλμαν, να χρησιμοποιήσει το λόρδο Λούις Μάουντμπάτεν, ο οποίος ήταν πεθερός του παραγωγού της ταινίας για να την πείσει.
Ο λόρδος ήταν ομολογουμένως μια τεράστια επιρροή καθώς ήταν ήρωας της Βρετανίας, στενός συγγενής της βασιλικής οικογένειας και ο τελευταίος αντιβασιλιάς της Ινδίας, που συντέλεσε καθοριστικά στη μετάβασή της στην ανεξαρτησία.
Η Αγκάθα υπέκυψε στη γοητεία του, η άδεια δόθηκε και το αποτέλεσμα ήταν εκπληκτικό. Η συγγραφέας κατέληξε ότι ήταν η καλύτερη ταινία που γυρίστηκε για ένα από τα βιβλία της.
Η 84χρονη συγγραφέας μάλιστα παραβρέθηκε στην πρεμιέρα της ταινίας τον Νοέμβριο του 1974, δηλώνοντας χαρακτηριστικά ότι ήταν η μόνη φορά που ήταν ευχαριστημένη από κινηματογραφική μεταφορά που έγινε σε βιβλίο της. Η παρουσία της στην πρεμιέρα αποτέλεσε και την τελευταία της δημόσια εμφάνιση, καθώς πέθανε 14 μήνες αργότερα, τον Ιανουάριο του 1976.
Ο κοιμισμένος Ηρακλής Πουαρό
Πρωταγωνιστής της ιστορίας της είναι ο διάσημος ντετέκτιβ, Ηρακλής Πουαρό, ο οποίος προσπαθεί να ανακαλύψει τον δράστη της δολοφονίας ενός Αμερικανού εκατομμυριούχου.
Το θάνατο του μάλιστα διαπιστώνει ο γιατρός Δρ Κωνσταντίνου, ο ελληνικής καταγωγής ηθοποιός Τζορτζ Κουλούρης. O γιος Ελλήνων μεταναστών συνήθιζε να υποδύεται ρόλους ευγενών. Είχε εμφανιστεί στον “Πολίτη Κέιν”, στο “Για ποιον χτυπά η καμπάνα”, αλλά ο ρόλος που τον καθιέρωσε ήταν στην ταινία “Η φρουρά επί του Ρήνου”.
Τον χαρακτήρα του Πουαρό τον έχουν υποδυθεί 26 ηθοποιοί σε τηλεόραση, κινηματογράφο, θεατρική σκηνή και ραδιόφωνο. Στην πρώτη κινηματογραφική μεταφορά το ρόλο αναλαμβάνει ο Άλμπερτ Φίνεϊ, ο οποίος μάλιστα κατά την συγγραφέα απέδωσε το ρόλο του Πουαρό καλύτερα από ότι η ίδια φανταζόταν.
Ο 37χρονος Άλμπερτ Φίνεϊ δεν ήταν ωστόσο η πρώτη επιλογή του σκηνοθέτη για να υποδυθεί τον ντετέκτιβ Πουαρό, που στο βιλίο έχει μεγαλύτερη ηλικία. Ο ρόλος αρχικά προσφέρθηκε στον Σερ Άλεκ Γκίνες, ο οποίος όμως δεν ήταν διαθέσιμος, όπως και ο Πολ Σκόφιλντ. Έτσι κατέληξαν στον Φίνεϊ, ο οποίος για να δείχνει περίπου 60 χρονών χρειάστηκε ειδικό μακιγιάζ.
Κάθε φορά πριν το γύρισμα, περνούσε ώρες με τις μακιγιέζ για να τον προετοιμάσουν. Την περίοδο των γυρισμάτων συμμετείχε σε μια θεατρική παράσταση. Έτσι δεν είχε καθόλου χρόνο να κοιμηθεί.
Στις πρόβες πήγαινε άυπνος. Γι’ αυτό και η παραγωγή έστελνε ένα ασθενοφόρο στο σπίτι του για να τον μεταφέρει στο στούντιο των γυρισμάτων.
Σε όλη τη διαδρομή κοιμόταν μες τις πιτζάμες του, ενώ οι υπεύθυνοι προσπαθούσαν κατά τη μεταφορά του να μην τον ξυπνήσουν.
Όταν έφτανε στο στούντιο οι προετοιμασίες για το μακιγιάζ ξεκινούσαν από το πρόσωπο του, ενώ ο ηθοποιός ήταν ακόμη κοιμισμένος.
Το μόνο που δεν εντυπωσίασε την Αγκάθα Κρίστι ήταν το ψεύτικο μουστάκι του.
O Ηρακλής Πουαρό καταφέρνει τελικά να λύσει το μυστήριο της δολοφονίας στην τελευταία σκηνή της ταινίας.
Η σκηνή αποτέλεσε πρόκληση για τον Φίνεϊ, ο οποίος στις πολλαπλές λήψεις δεν έπρεπε να διακόψει καθόλου τον οχτασέλιδο μονόλογο του. Μέλη του καστ μάλιστα έχουν αναφέρει σε συνεντεύξεις τους, πόσο βαρετό ήταν για εκείνους να μένουν ακίνητοι καθ’ όλη τη διάρκεια αυτών των λήψεων.
Η ταινία των σταρ
Στο σενάριο ο Πουαρό είχε να ανακρίνει όλους τους επιβάτες που βρίσκονταν στο ίδιο βαγόνι με τον Αμερικανό δισεκατομμυριούχο. Με τόσους υπόπτους, ο σκηνοθέτης Σίντνεϊ Λουμέτ σκέφτηκε ότι ο μόνος τρόπος για να κρατήσει το κοινό προσηλωμένο στις οθόνες ήταν να του προσφέρει γνώριμες φυσιογνωμίες. Για να καταφέρει να αποκτήσει ένα καστ που να αποτελείται από την “Εθνική των Σταρ”, αποφάσισε να προσεγγίσει πρώτα τον μεγαλύτερο σταρ της εποχής. Αυτός το 1974 ήταν ο Σον Κόνερι, με τον οποίο ο σκηνοθέτης είχε συνεργαστεί στις ταινίες “Ο λόφος”, “Μεγάλη ληστεία της Νέας Υόρκης” και “Αυτή είναι η ιστορία μου”.
Όταν ο Κόνερι υπέγραψε, το υπόλοιπο καστ ήταν ζήτημα εβδομάδων. Ανάμεσα τους ήταν η Αμερικανίδα Λορίν Μπακόλ, η Σουηδή Ίνγκριντ Μπέργκμαν, ο Μάικλ Γιορκ, ο Άντονι Πέρκινς και ο Τζον Γκίλγκουντ.
Πολλοί από τους ηθοποιούς σε συνεντεύξεις τους για την προώθηση της ταινίας δήλωναν ότι ο βασικός λόγος που δέχτηκαν να συμμετάσχουν ήταν για να γνωρίσουν τα “μεγάλα ονόματα” του υπόλοιπου καστ. Η Λορίν Μπακόλ, που υποδυόταν τη Χάρριετ Χάμπαρτ, δήλωσε ότι δελεάστηκε όταν έμαθε ότι θα έπαιζε ο “Άλμπι”, δηλαδή ο Φίνεϊ.
Το ένστικτο της Μπέργκμαν και το Όσκαρ
Η ταινία ήταν υποψήφια σε 6 κατηγορίες για βραβείο Όσκαρ. Κέρδισε όμως μόνο το όσκαρ Β´ Γυναικείου Ρόλου που δόθηκε στην Ίνγκριντ Μπέργκμαν. Στο λόγο της μάλιστα απολογήθηκε στην Βαλεντίνα Κορτέζε, που ήταν υποψήφια για την “Αμερικανική Νύχτα”, λέγοντας ότι αυτή άξιζε περισσότερο το βραβείο.
Στην ταινία η Ίνγκριντ Μπέργκμαν υποδύεται την ιεραπόστολο. Ο ρόλος προοριζόταν για μία άλλη μυθική σταρ την Μαρλέν Ντιτρίχ, που αρνήθηκε. Αυτή ίσως έχασε ένα όσκαρ και η Μπέργκμαν το κέρδισε με ένα ρεσιτάλ ερμηνείας.
Αρχικά της είχαν προτείνει το ρόλο μιας πριγκίπισσας, αλλά προτίμησε την ιεραπόστολο.
Ο σκηνοθέτης Λουμέτ, τη συμβούλευσε να δεχτεί το ρόλο της πριγκίπισσας, με το επιχείρημα ότι είχε περισσότερες σκηνές από την ιεραπόστολο. Τελικά το ένστικτο της τη δικαίωσε και κατάφερε να πάρει το πολυπόθητο βραβείο. Η ερμηνεία της μάλιστα αποτελείται από μία σκηνή, αυτή δηλαδή που ανακρίνεται από τον Πουαρό. Η λήψη έγινε μόνο μία φορά και κράτησε γύρω στα πέντε λεπτά.
Τι έχει απομείνει από το θρυλικό τρένο
Η ταινία που σκηνοθέτησε ο Κένεθ Μπράνα με διευθυντή φωτογραφίας τον εξαιρετικό Χάρη Ζαμπαρλούκου, αποτελεί ένα εξαιρετικό ριμέικ που σέβεται το πνεύμα του βιβλίου, ενώ η θεατρική παιδεία του σκηνοθέτη οδηγεί σε ένα αποτέλεσμα υψηλής αισθητικής.
Ο Τζόνι Ντεμπ εκφράζει μοναδικά το απόλυτο κακό, αυτή τη φορά με μεγάλες σιωπές, η Μισέλ Φάιφερ δείχνει ότι το χιούμορ συνδυάζεται με το μυστήριο και ο Νταφόε με την Πενέλοπε Κρουζ είναι όπως πάντα εξαιρετικοί.
Πηγή αρχικής φωτογραφίας: Youtube
Διαβάστε επίσης στη “ΜτΧ”: Οριάν Εξπρές.Το θρυλικό τρένο της απόλυτης πολυτέλειας. Ακινητοποιήθηκε πέντε μέρες στα χιόνια και οι επιβάτες παραλίγο να πεθάνουν από το κρύο. Θλίψη προκαλούν οι πρόσφατες φωτογραφίες του τρένου
Ειδήσεις σήμερα:
- Πού στρέφονται οι έρευνες της Αντιτρομοκρατικής για την έκρηξη στους Αμπελόκηπους. Οι πιθανές συνδέσεις με προηγούμενα χτυπήματα
- Νεκρό 3χρονο αγοράκι στο Μαρκόπουλο μετά από πυροβολισμούς. Το σενάριο ενέδρας εξετάζουν οι αρχές
- Έρευνα. Πάνω από τους μισούς θανάτους από ζέστη το καλοκαίρι του 2022 στην Ευρώπη αποδίδονται στην υπερθέρμανση
- Εντός κατοικημένων περιοχών τα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα με πεζούς στην Ελλάδα
Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr
ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ