Η Μελίνα (Μαρία Αμαλία) Μερκούρη ήταν υποψήφια για τη δημαρχία της Αθήνας το 1990. Όταν κατέθεσε την υποψηφιότητά της είχε ήδη διατελέσει για χρόνια υπουργός Πολιτισμού και είχε ήδη ξεκινήσει την εκστρατεία της για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα.
Ήταν ήδη διεθνώς γνωστή και για την καλλιτεχνική αλλά και για την πολιτική της δράση. Ήταν επίσης εγγονή του δημάρχου Σπύρου Μερκούρη και κόρη του βουλευτή Σταμάτη Μερκούρη.
Για την προεκλογική της εκστρατεία, η Μελίνα συνεργάστηκε με το Γάλλο διαφημιστή Ζακ Σεγκελά, θρυλικό σε θέματα πολιτικής επικοινωνίας, με σημαντική διεθνή σταδιοδρομία. Ο Σεγκελά, συγγραφέας του βιβλίου «Μην πείτε στη μητέρα μου ότι είμαι στη διαφήμιση… Με νομίζει πιανίστα σε ένα μπορντέλο», ακολουθούσε πάντα εναλλακτικές τακτικές επικοινωνίας, βασισμένες στην αμεσότητα, την επαφή, την πειθώ και τα λογικά επιχειρήματα. Ήταν ο άνθρωπος πίσω από την εκλογή τόσο του Μιτεράν, όσο και του Ζοσπέν. Με προτροπή του Μιτεράν, ο Σεγκελά ανέλαβε την εκστρατεία της Μελίνας Μερκούρη για την κατάκτηση του Δήμου Αθηναίων.
Ο Γάλλος αναφέρθηκε πρόσφατα σε εκείνη την εποχή. «Ήρθα σε επαφή με τη Μελίνα έπειτα από αίτημα του Ζακ Λανγκ και του Φρανσουά Μιτεράν. Κατέβαινε τότε υποψήφια στο Δήμο Αθηναίων και ήθελε τη βοήθειά μου στην πολιτική της καμπάνια. Τότε δεν τη γνώριζα, αλλά ήμουν γοητευμένος, όπως όλοι όσοι την περιστοίχιζαν. Ήταν από τις γυναίκες που προηγούνταν της εποχής της τουλάχιστον 50 χρόνια. Η αλήθεια, ωστόσο, είναι πως έκανα μια από τις χειρότερες καμπάνιες μου, με αποτέλεσμα να χάσει. Έχω πολλές τύψεις γι’ αυτή την καμπάνια, αλλά ευτυχώς αυτό δεν μας εμπόδισε να μείνουμε φίλοι! Η Μελίνα ήταν το πρώτο μου «ραντεβού» με την Ελλάδα». Πράγματι, η εκστρατεία του απέτυχε και τη δημαρχία κέρδισε ο Αντώνης Τρίτσης στις 14 Οκτωβρίου. Πολλά έχουν ακουστεί γι’αυτή την πραγματικά τρανταχτή αποτυχία. Ο αντίπαλος της Μελίνας Μερκούρη ήταν πρώην σύντροφος στο ΠΑΣΟΚ , που απομακρύνθηκε από το κόμμα μετά το ‘89 και κατέβηκε υποψήφιος στην Αθήνα με τη ΝΔ. Ήταν προφανές ότι η Μερκούρη είχε αντίπαλο και την φθορά της παράταξής της μετά το σκάνδαλο Κοσκωτά και το αποκαλούμενο «βρώμικο ‘89». Οι πολιτικές αναλύσεις όμως, έριξαν την κύρια ευθύνη της ήττας στη λανθασμένη καμπάνια του Σεγκελά που έδωσε έναν «διανοουμενίστικο» χαρακτήρα στις κινήσεις της Μερκούρη. Την εμφάνιζε να συζητά με σημαίνοντα πρόσωπα, να πίνει καφέ σε μια «τουριστική» Αθήνα, την ώρα που ο Αντώνης Τρίτσης εμφανιζόταν σε διαρκή κίνηση, με το σακάκι στον ώμο, έτοιμος για δουλειά, να συζητά με τους πολίτες για τα προβλήματά τους.
Ο Τρίτσης υπέγραφε τις διαφημιστικές ταινίες της προεκλογικής του εκστρατείας με το μήνυμα: «Είναι έργο Τρίτση», αξιοποιώντας την προηγούμενη θητεία του στο ΥΠΕΧΩΔΕ.
Η Μερκούρη θέλησε να εξαργυρώσει τη διεθνή της φήμη στο καλλιτεχνικό και πολιτικό στερέωμα, με έμφαση στα θέματα πολιτισμού, στα οποία και επέστρεψε μετά τις εκλογές.
Φαίνεται ότι οι Αθηναίοι πολίτες διάλεξαν μια λύση που φαινόταν πιο «κοντά τους» και επικοινωνιακά τουλάχιστον ήταν.
Η γαλλική σχολή των διανοούμενων προοδευτικών δεν κατάφερε να πείσει μια κοινωνία σε κρίση ότι τα καταξιωμένα πρόσωπα μπορούν να φέρουν νέα οράματα ή ότι ο ευρωπαϊκός αέρας μπορεί να διώξει την καταχνιά της εθνικής αναταραχής.
Άσχετα με το ποιος εκλέχθηκε τότε, παρά τις όσες εκλογικές αναμετρήσεις έχουν περάσει, για άλλη μια φορά έρχονται δημοτικές εκλογές και σύντομα θα αρχίσουμε όλοι να αισθανόμαστε σαν να δουλεύουμε εκεί που νομίζει η μητέρα του Σεγκελά.
Δείτε στο βίντεο της “Μηχανής του Χρόνου” την προεκλογική καμπάνια του Αντώνη Τρίτση και της Μελίβας Μερκούρη.
Πηγή χαρακτηριστικής εικόνας: Wikimediamtx Commons
Διαβάστε στη “ΜτΧ”: Γιατί η Μελίνα Μερκούρη έσκαγε στα γέλια μετά από κάθε «στοπ» στις δραματικές σκηνές της Φαίδρας. Το παρασκήνιο της θρυλικής ταινίας που γυρίστηκε στην Ύδρα σε συνθήκες καύσωνα
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr