Την ιστορία του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα παρουσιάζει η Μηχανή του Χρόνου με τον Χρίστο Βασιλόπουλο τη Δευτέρα 18 Δεκεμβρίου στις 21.00 στο COSMOTE HISTORY.
H εκπομπή μεταδίδεται σε επανάληψη την Κυριακή 24 Δεκεμβρίου στις 17.00.
Το ταξίδι ξεκινάει το 1869 όταν σφύριξε το πρώτο τρένο του σιδηρόδρομου Αθηνών- Πειραιώς. Ήταν ο σημερινός ηλεκτρικός, που τότε κινούνταν με ατμό.
Παρόλο που αρχικά υπήρχαν μόνο δύο σταθμοί στο Θησείο και τον Πειραιά, το νέο μέσο ενθουσίασε το κοινό. Αργότερα όταν ήρθε η ηλεκτροκίνηση, υπήρξαν αντιδράσεις γιατί κάποιοι επιβάτες φοβόντουσαν ότι θα πάθουν ηλεκτροπληξία… Αλλά κι αυτή η παράλογη ανησυχία ξεπεράστηκε γρήγορα.
Η εκπομπή παρουσιάζει την εξέλιξη του πρώτου αυτού δικτύου, που έφερνε την ανάπτυξη σε όσες περιοχές αποκτούσαν σταθμό, αλλά και τη μετάβαση στον ηλεκτρισμό.
Στην ιστορία πέρασε το θρυλικό “Θηρίο”, το τρένο που ένωνε την Κηφισιά με την Αθήνα και ανήκε στους Σιδηρόδρομους Αθηνών, οι οποίοι δημιουργήθηκαν για να εξυπηρετήσουν τα μεταλλεία του Λαυρίου.
Ο Χρίστος Βασιλόπουλος βρέθηκε στην Πελοπόννησο και παρουσιάζει την ιστορία του τρένου που ξεκίνησε το 1882 με τη τοπική γραμμή Πύργου – Κατακόλου.
Ήταν το πρώτο δίκτυο εκτός Αθήνας και κατασκευάστηκε ύστερα από πρωτοβουλία του δημάρχου Πύργου, με σκοπό να εξυπηρετηθεί το εμπόριο της σταφίδας που τότε ήταν το υπ’ αριθμόν ένα εξαγώγιμο προϊόν της χώρας.
Ιστορικοί, πρώην εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο, μηχανικοί, αλλά και φίλοι του τρένου μιλούν για την δημιουργία των θρυλικών ΣΠΑΠ (Σιδηρόδρομοι Πειραιώς – Αθηνών – Πελοποννήσου) και την ολοκλήρωση του δικτύου με εμβληματικούς σταθμούς και γέφυρες, όπως αυτή του Αλφειού ποταμού.
Η εκπομπή φωτίζει τη σημασία του σιδηρόδρομου για την κοινωνία και την οικονομία, αφού το τρένο συμμετείχε στις εθνικές πολεμικές επιχειρήσεις, τις εμπορικές μεταφορές, ακόμα και στην ανάπτυξη του τουρισμού. Αυτό συνέβη στην αρχαία Ολυμπία, όπου οι ταξιδιώτες έφταναν για να θαυμάσουν τα αρχαιολογικά ευρήματα.
Η «Μηχανή του Χρόνου» βρέθηκε στα εντυπωσιακά περάσματα του Οδοντωτού στο φαράγγι του Βουραϊκού, αλλά και στις ιστορικές γέφυρες της Ρούμελης, που αποτέλεσαν τη ραχοκοκαλιά του σιδηροδρομικού δικτύου.
Η δημοσιογραφική έρευνα φωτίζει την εντυπωσιακή ιστορία των τριών γεφυρών και της σήραγγας του Μπράλου: της Παπαδιάς, του Ασωπού και του Γοργοπόταμου που είναι γνωστή από το σαμποτάζ στην κατοχή. Η κατασκευή τους υπήρξε έργο της γαλλικής εταιρείας που δημιούργησε τον Πύργο του Άιφελ.
Η εκπομπή παρουσιάζει ακόμα τα ιστορικά βαγόνια, όπως αυτό που μετέφερε τα οστά του Κολοκοτρώνη, το Βασιλικό βαγόνι του Γεωργίου Α’ που σώζεται στο Μουσείο του ΟΣΕ, αλλά και τα βαγόνια του λαού που έγραψαν ιστορία και τα αποκαλούσαν Ριρίκα, Μορτάκι και Κολοσούρτη.
Στην εκπομπή μιλούν:
Παναγιώτης Ιατρόπουλος- Μηχανικός, πρώην σιδηροδρομικός υπάλληλος
Γιώργος Νάθενας- συγκοινωνιολόγος και ιστορικός των μεταφορών
Ιάσων Ζώρζος- υπεύθυνος μουσειακού υλικού του ΟΣΕ
Νίκος Σμπαρούνης- πολιτικός μηχανικός, συγκοινωνιολόγος
Ευθύμιος Ρούσιας- πρόεδρος του σωματείου συνταξιούχων ΗΣΑΠ
Γιώργος Νέλλας- συγκοινωνιολόγος μηχανικός με ειδίκευση σε σιδηροδρομικά θέματα
Γιώργος Γεωργιόπουλος- Δήμαρχος Ολυμπίας
Γιάννης Καραπαναγιώτης – πρόεδρος του συλλόγου φίλων Οδοντωτού Διακοπτού – Καλαβρύτων, τέως Σιδηροδρομικός
Ειδήσεις σήμερα:
- Δύο ορφανές τίγρεις της Σιβηρίας επανενώθηκαν μετά από ταξίδι 200 χλμ. στα ρωσικά δάση. Η ιστορία του Μπόρις και της Σβετλάγια
- Μαθητής Γυμνασίου στη Λάρισα πήγε στο σχολείο με πιστόλι. Συνελήφθη μαζί με τον πατέρα του στον οποίο ανήκει
- Πρόστιμα συνολικού ύψους 5,5 εκατ. ευρώ σε 8 πολυεθνικές στο πλαίσιο ελέγχου. Πάνω από 190 παραβάσεις
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr