Η ταινία «Μαθήματα Αμερικάνικης Ιστορίας» ήταν η πρώτη κινηματογραφική προσπάθεια του σκηνοθέτη Τόνι Κάγιε. Το έργο δέχτηκε διθυραμβικές κριτικές και ο πρωταγωνιστής, Έντουαρντ Νόρτον, ήταν υποψήφιος για Όσκαρ.
Ακόμα και σήμερα, σχεδόν 20 χρόνια αργότερα, θεωρείται μία από τις καλύτερες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου.
Η ιστορία ακολουθεί τον Ντάνι και τον Ντέρεκ Βίνγιαρντ, δύο αδέρφια μου έχουν στενές επαφές με νεοναζιστικές οργανώσεις.
Ο μεγαλύτερος, ο Ντέρεκ ασπάζεται πρώτος τις ναζιστικές ιδέες και γίνεται ένας νταής που μισεί τους μαύρους. Επηρεασμένος από την ακραία ιδεολογία δολοφονεί δύο μαύρους και φυλακίζεται.
Στη φυλακή, ο Ντέρεκ ξεκόβει από τους Νεοναζί. Βιάζεται και τελικά βρίσκει περισσότερη κατανόηση από τους μαύρους φυλακισμένους.
Σταδιακά, αλλάζει στάση ζωής και αποδοκιμάζει τον ρατσισμό.
Όταν αποφυλακίστηκε διαπίστωσε ότι είχε κυλήσει ο μικρός αδελφός του.
Δείτε το τρέιλερ της ταινίας που συγκλόνισε εκατομμύρια θεατές, αγγίζοντας πριν δυο δεκαετίες το θέμα του ρατσισμού και των νεοναζί. Η ερμηνεία του Έντουαρντ Νόρτον είναι σημείο αναφοράς και ένας από τους σημαντικότερους σταθμούς στην πλούσια καριέρα του.
Παρά την αδιαμφισβήτητη επιτυχία, η ταινία σήμανε το τέλος της καριέρας του Κάγιε.
Οι μπελάδες ξεκίνησαν πριν ακόμα αρχίσουν τα γυρίσματα, όταν γινόταν η επιλογή των ηθοποιών.
Ο Κάγιε, που στο παρελθόν είχε σκηνοθετήσει μόνο διαφημίσεις και βίντεο κλιπ, ήθελε για τον πρωταγωνιστικό ρόλο τον Χοακίν Φίνιξ, ο οποίος αρνήθηκε, γιατί δεν ήθελε να συνδεθεί η εικόνα του με Νεοναζί.
Ο Νόρτον, όπως δήλωσε αργότερα ο σκηνοθέτης, ήταν το «χρυσό αγόρι του Χόλιγουντ», αλλά δεν ήταν δική του επιλογή.
Τον ήθελαν οι παραγωγοί και ο Κάγιε, αφού δεν κατάφερε να βρει κάποιον άλλο, δέχτηκε.
Επέμενε όμως ότι ο Νόρτον δεν είχε την απαραίτητη τρέλα στο βλέμμα.
Παρ’ όλα αυτά, η συνεργασία τους κύλησε ομαλά.
Τα γυρίσματα ολοκληρώθηκαν με επιτυχία και όλα έδειχναν πως η ταινία θα ήταν αριστούργημα.
Μέχρι που ήρθε η ώρα του μοντάζ.
Μετά το μοντάζ του Κάγιε, η τελική ταινία είχε διάρκεια 98 λεπτά.
Το έργο προβλήθηκε σε περιορισμένο κοινό και στους συντελεστές, οι οποίοι δεν έμειναν καθόλου ικανοποιημένοι απ’ το αποτέλεσμα.
Ισχυρίστηκαν ότι δεν είχε καμία σχέση με το σενάριο και άλλαζε όλο το νόημα της ταινίας.
Απαίτησαν να αλλαχτεί, αλλά ο Κάγιε αρνήθηκε κατηγορηματικά, με αποτέλεσμα να αναλάβουν αυτοί το μοντάζ.
Το έργο που έφτασε στους κινηματογράφους είχε μονταριστεί απ’ τον ίδιο τον Έντουαρντ Νόρτον, σε συνεργασία με συντελεστές της παραγωγής.
Εντωμεταξύ, ο Κάγιε βρισκόταν στα πρόθυρα νευρικής κρίσης και ζητούσε να μην εμφανιστεί το όνομά του πουθενά στην ταινία.
Δεν ήθελε να έχει καμία σχέση με το έργο, που θεωρούσε ότι θα τον ντρόπιαζε.
Όταν οι παραγωγοί απέρριψαν το αίτημά του, ανακοίνωσε πως θα άλλαζε το όνομά του σε «Humpty Dumpty» και θα έπρεπε να εμφανιστεί με αυτό στους τίτλους του έργου.
Η έκφραση «Humpty Dumpty» προέρχεται από παραδοσιακό τραγούδι στα αγγλικά και χρησιμοποιείται για να περιγράψει κάποιον κοντόχοντρο, αδέξιο, ατάλαντο και γενικότερα, «χαζό και ανίκανο».
Η σκηνή που ο Ντέρεκ Βίνγιαρντ σκοτώνει τους δυο μαύρους άντρες που επιχείρησαν να κλέψουν το αυτοκίνητό του. (ΣΚΛΗΡΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ)
Ασφαλώς, ούτε αυτή η πρότασή του έγινε δεκτή.
Τότε ο Κάγιε έκανε κατά μέτωπο επίθεση.
Προσπάθησε να σαμποτάρει την προβολή της ταινίας με όποιον τρόπο μπορούσε.
Όταν έμαθε ότι θα παιζόταν στο φεστιβάλ του Τορόντο, τηλεφώνησε στους διοργανωτές και έξαλλος, απαίτησε να ακυρώσουν την προβολή.
Παράλληλα, πλήρωνε για να τοποθετήσει διαφημίσεις σε περιοδικά όπου δυσφήμιζε την εταιρεία παραγωγής και την ταινία.
Συνολικά, σπατάλησε περισσότερο από ένα εκατομμύριο δολάρια για να εμποδίσει την προβολή, χωρίς να τα καταφέρει!
Το μόνο που κατάφερε ήταν να χρεοκοπήσει, να πάρει διαζύγιο και να καταστρέψει ολοσχερώς τη φήμη και την καριέρα του στο Χόλιγουντ.
Ο Κάγιε έκανε προσπάθειες να επανέλθει, διαδίδοντας πως θα συνεργαζόταν με τον Μάρλον Μπράντο, με τον οποίο είχε στενές φιλικές σχέσεις.
Ο Μπράντο όμως εκείνη την περίοδο θεωρούνταν εξίσου εκκεντρικός και αλλοπρόσαλλος με τον σκηνοθέτη, με αποτέλεσμα κανείς να μην θέλει να συνεργαστεί μαζί τους.
Ο Κάγιε κατάφερε να «τρομάξει» ακόμα και τον Μπράντο με την τρελή του συμπεριφορά.
Όταν ο Μπράντο του ζήτησε να εμφανιστεί στα μαθήματα υποκριτικής που οργάνωνε, ο Κάγιε ντύθηκε Οσάμα Μπιν Λάντεν και άρχισε να μιλάει στους μαθητές.
Κανείς δεν βρήκε τη στολή αστεία, καθώς είχε περάσει πολύ λίγος καιρός από την επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου.
Αυτό ήταν και το τέλος της φιλίας του με τον Μπράντο.
Έκτοτε, ο Κάγιε έχει παραδεχτεί πως η συμπεριφορά του εκείνα τα χρόνια ήταν εκτός ελέγχου.
Επιμένει όμως πως αν του είχαν επιτρέψει να κάνει εκείνος το μοντάζ της ταινίας, ο Νόρτον θα είχε κερδίσει το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου, που τελικά πήγε στον Ρομπέρτο Μπενίνι για την ταινία «Η Ζωή είναι Ωραία».
Διαβάστε στη “ΜτΧ”: Fight Club, η ταινία σύμβολο της «αντι-συμβατικής» γενιάς των 90s. Η αληθινή μπουνιά του Νόρτον στο πρόσωπο του Μπραντ Πητ, το μίσος τους για τον «Σκαραβαίο» της VW και το application που οργανώνει fight clubs μεταξύ αγνώστων.
Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr