ΒΙΑΜΑΞ. Η βιομηχανία λεωφορείων, που τα κατασκεύαζε στην Ελλάδα και έφτασε να κάνει εξαγωγές

ΒΙΑΜΑΞ. Η βιομηχανία λεωφορείων, που τα κατασκεύαζε στην Ελλάδα και έφτασε να κάνει εξαγωγές

Τα χαρακτηριστικά μπλε λεωφορεία που κυκλοφορούσαν στους αθηναϊκούς δρόμους μέχρι και τα μέσα της δεκαετίας του 1980, έμειναν στην ιστορία, γιατί κατάφεραν να ενώσουν τις γειτονιές με το κέντρο. Λίγοι, όμως, γνωρίζουν ότι παράγονταν και κατασκευάζονταν στην Ελλάδα από την θρυλική βιομηχανία “ΒΙΑΜΑΞ”. 

Η ΒΙΑΜΑΞ παρήγαγε πρώτης ποιότητας λεωφορεία, τα οποία όχι μόνο ανταγωνίζονταν επάξια τα αντίστοιχα του εξωτερικού αλλά σε πολλές περιπτώσεις υπερτερούσαν σε λειτουργικότητα και αξιοπιστία. Για πολλά χρόνια θεωρείτο εταιρία πρότυπο, για τα ελληνικά δεδομένα, με εξελιγμένες διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου, τεχνικής εκπαίδευσης, έρευνας και ανάπτυξης.

Η βιομηχανία αμαξωμάτων οχημάτων και ολοκληρωμένων οχημάτων (λεωφορείων), όπως ήταν η επίσημη ονομασία της, ιδρύθηκε το 1955 από τον Μιχαήλ Κ. Φωστηρόπουλο, ο οποίος από τα μέσα της δεκαετίας του 1930 είχε αναλάβει την αντιπροσωπεία της Mercedes-Benz στην Ελλάδα.

Από τραπεζίτες ξενιτεμένοι

Η οικογένεια Φωστηρόπουλου με καταγωγή από την Ίμερα του Πόντου, ήταν για χρόνια εγκατεστημένη στη Μικρά Ασία. Ο παππούς, Γιάκος Φωστηρόπουλος, μαζί με τα πέντε παιδιά του ασχολούνταν για χρόνια με το εμπόριο. Έφτασε να ιδρύσει μέχρι και τράπεζα, την οποία κληρονόμησε αργότερα ο πατέρας του Μιχαήλ Φωστηρόπουλου, Κωνσταντίνος.
Η ευκατάστατη οικογένεια δεν μπορούσε ποτέ να φανταστεί ότι μια μέρα η αμύθητη περίουσια της θα έπρεπε να χωρέσει σε ένα βαρκάκι. Μέχρι το 1922 και την Μικρασιατική Καταστροφή, όπου η τράπεζα δημεύτηκε και οι Φωστηρόπουλοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τον τόπο τους. Οι περισσότεροι έφτασαν στην Ελλάδα και εγκαταστάθηκαν στην Πτολεμαΐδα, τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα και μερικοί σάλπαραν για την Αυστραλία.

Η γέννηση της ΒΙΑΜΑΞ

Ο Μιχαήλ Φωστηρόπουλος, πριν ασχοληθεί με τον χώρο της αμαξοποιΐας, εργάστηκε στην καπνοβιομηχανία και ίδρυσε το δικό του υφαντουργείο στην Αθήνα. Αργότερα, λειτούργησε κατάστημα ανταλλακτικών και ελαστικών αυτοκινήτου, μέχρι που τη δεκαετία του 1930 ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στην εισαγωγή αυτοκινήτων Mercedes-Benz και όταν απέκτησε πολύχρονη εμπειρία στον χώρο του αυτοκινήτου, ίδρυσε τη δική του βιομηχανία.
Σκοπός της ήταν η κατασκευή λεωφορείων Mercedes-Benz στην Ελλάδα, με μηχανήματα και κινητήρες της γερμανικής εταιρείας. 

Χαρακτηριστικό λεωφορείο ΒΙΑΜΑΞ

Μόλις λίγους μήνες μετά τα εγκαίνια της, τον Ιούλιο του 1956, η “ΒΙΑΜΑΞ” διαφήμιζε την κυκλοφορία του πρώτου της λεωφορείου τύπου 0321.  Επειδή ακόμα η επιχείρηση δεν διέθετε εγκαταστάσεις, οι εργασίες για την κατασκευή του συγκεκριμένου λεωφορείου ανατέθηκαν στην εταιρεία “ΒΙΟ”.

Τελικά, τον Οκτώβριο του 1957 οι κεντρικές εγκαταστάσεις της “ΒΙΑΜΑΞ” θεμελιώθηκαν σε μια έκταση 6.600 τετραγωνικών μέτρων, επί της Λεωφ. Αθηνών, όπου κατασκευάζονταν τα αμαξώματα λεωφορείων, με κινητήρες και πλαίσια της Mercedes Benz.

Εκτός από τη μονάδα παραγωγής, το συγκρότημα της ΒΙΑΜΑΞ διέθετε ακόμα γραφεία, αποθήκες ανταλλακτικών, εκθέσεις αυτοκινήτων, συνεργεία, μηχανουργείο, φανοποιείο, πλυντήριο, ενώ στο κομμάτι της παραγωγής υπήρχαν σχεδιαστήρια καθώς και τμήμα ταπετσαρίας, ξυλουργείο και βαφείο με αυτόματο φούρνο βαφής. Για την εποχή της θεωρούνταν μια από τις πλέον σύγχρονες μονάδες μεγάλης κλίμακας.

Οι εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις της ΒΙΑΜΑΞ στη Λ. Αθηνών (Αερολήψη: Michael Miller)

Από το 1960, η εταιρεία προμήθευε με προϊόντα της και χώρες της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής. Οι εξαγωγές της έφτασαν ακόμα και στην Ελβετία. Εκτός από λεωφορεία, η ΒΙΑΜΑΞ κατασκεύαζε φορτηγά ψυγεία και τουριστικά πούλμαν με diesel κινητήρες Μercedes-Benz ενώ σταδικά λειτούργησε εργοστάσια σε Θεσσαλονίκη και Λάρισα.

Το τέλος

Με την είσοδο της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα η παραγωγή διακόπηκε καθώς δεν υπήρχε πλέον λόγος λειτουργίας ανεξάρτητων παραγωγικών μονάδων εντός της Κοινής Αγοράς. Στη συνεχεία η εταιρεία δραστηριοποιήθηκε ως αποκλειστικός διανομέας για την Ελλάδα Oίκων κατασκευής αυτοκινήτων, φορτηγών, λεωφορείων, τρακτέρ και εκσκαπτικών όπως Rover, KIA, JCB, DAF, Landini, ISEKI, David Brown, Steyer, Case, ΙΜΤ.

Το 1999 με την τροποποίηση του νομικού πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με τα γεωγραφικά δικαιώματα διανομής, η ΒΙΑΜΑΞ προέβη στην πώληση των franchises και δραστηριοποιείται πλέον στη διαχείριση και αξιοποίηση ακινήτων.

Δείτε το βίντεο drone του συνεργάτη μας Michael Miller από τις εγκαταστάσεις της θρυλικής ΒΙΑΜΑΞ:

ΒΙΑΜΑΞ | Η άνοδος και η πτώση μιας μεγάλης Eλληνικής βιομηχανίας οχημάτων

Ακολουθήστε την mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr