Το “αόρατο” αεροδρόμιο των ανταρτών, εκεί όπου σήμερα βρίσκεται η λίμνη Πλαστήρα. Λειτουργούσε μόνο νύχτα και οι Γερμανοί δεν το βρήκαν ποτέ! Οι μυστικές αποστολές

Το “αόρατο” αεροδρόμιο των ανταρτών, εκεί όπου σήμερα βρίσκεται η λίμνη Πλαστήρα. Λειτουργούσε μόνο νύχτα και οι Γερμανοί δεν το βρήκαν ποτέ! Οι μυστικές αποστολές

Στην περιοχή που βρίσκεται σήμερα η λίμνη Πλαστήρα λειτουργούσε την περίοδο της κατοχής ένα κρυφό αεροδρόμιο. Το αποκαλούσαν “αεροδρόμιο φάντασμα” επειδή οι Γερμανοί δεν κατάφεραν να ανακαλύψουν την τοποθεσία του.

Το 1943 κρίθηκε απαραίτητο από τους συμμάχους να δημιουργηθεί ένα αεροδρόμιο, το οποίο θα διευκόλυνε την επικοινωνία των Βαλκανίων με τη Μέση Ανατολή. Το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς είχε υπογραφεί και η συμφωνία υπαγωγής του ΕΛΑΣ στο Στρατηγείο της Μέσης Ανατολής.

Η κατασκευή ενός πρόχειρου αεροδρομίου θα εξυπηρετούσε την συνεργασία μεταξύ συμμάχων και ΕΛΑΣ. Ιδανική τοποθεσία θεωρήθηκε το υψίπεδο της Νεβρόπολης, που βρίσκεται σε ύψος 800 μέτρων στη θεσσαλική Πίνδο. Βρισκόταν ανάμεσα στα χωριά Τσαρδάκι και Νεοχώρι της Καρδίτσας.

Η περιοχή ήταν καταφύγιο ανταρτών και θεωρήθηκε κατάλληλο μέρος, καθώς είχε εύκολη πρόσβαση στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Το “αεροδρόμιο της Νεράιδας”, όπως ονομάστηκε, χρησίμευε στη μεταφορά σημαντικών προσώπων και εφοδίων για τη συνέχιση του αγώνα.

Το Αεροδρόμιο της Νευρόπολης υπήρξε «το φάντασμα του βουνού». Το πρώτο συμμαχικό Αεροπλάνο προσγειώθηκε στις 9 Αυγούστου 1943.

Το όνομα του οφείλεται στο διπλανό χωριό Νεράιδα, όπου διέμενε ο αρχηγός της αποστολής, βρετανός Έντι Μάγερς, που ηγήθηκε του σαμποτάζ στον Γοργοπόταμο. Τον σχεδιασμό του αεροδρομίου ανέλαβαν οι μηχανικοί, Γ. Βλάβος και Λ. Σαμουλίδης. 

Στα μέσα του καλοκαιριού του ’43 μια ομάδα ανταρτών εργάστηκε σκληρά και μετέτρεψε το οροπέδιο σε ένα μικρό αυτοσχέδιο αεροδρόμιο. Αποτελούταν από έναν μακρύ και πλατύ διάδρομο και έναν μικρότερο κάθετο. Υπεύθυνος του εγχειρήματος ήταν ο άγγλος λοχαγός Ντένις Χάμσον.

Το βράδυ της 9ης Αυγούστου ξεκίνησε η λειτουργία του αεροδρομίου. Τότε προσγειώθηκε το πρώτο στρατιωτικό αεροπλάνο των συμμάχων από το Κάιρο. Αλεξιπτωτιστές και στρατιώτες από τη Σοβιετική ένωση προσγειωνόταν στην Ελλάδα. Αντίστοιχα, έλληνες αντάρτες είχαν τη δυνατότητα να αναχωρούν μυστικά για το Κάιρο ώστε να οργανώσουν τον αγώνα.

Η διάσωση των Αμερικανών αεροπόρων

Σύμφωνα με έρευνα του Γεώργιου Χαλκιαδόπουλου, που δημοσίευσε στη σελίδα του Greeks In Foreign Arms, τα χαράματα της 24ης Οκτωβρίου 1943 ένα C-47 Dakota προσγειώθηκε στο πρόχειρο πεδίο προσγειώσεων στο οροπέδιο Νευρόπολης και παρέλαβε 11 Αμερικανούς αεροπόρους, ενώ σύμφωνα με μία πηγή επιβιβάστηκαν συνολικά 21 άτομα.

Επρόκειτο για τους διασωθέντες τριών Β-24 Liberators τα οποία είχαν καταρριφθεί στις 5 Οκτωβρίου 1943 σε επιδρομή εναντίον αεροδρομίων της Αθήνας. Σε λίγες ώρες άπαντες βρίσκονταν ελεύθεροι στο Κάιρο.

Αμερικανοί αεροπόροι και Έλληνες αντάρτες, ποζάρουν μαζί, ενώ ανάμεσά τους ξεχωρίζουν και δυο-τρεις άνδρες με Βρετανικές στολές. Η φωτογραφία ελήφθη, κατά την προσπάθεια της διαφυγής τους, τον Οκτώβριο του 1943. Ύστερα από μία δύσκολη πορεία 19 ημερών, η ομάδα κατέληξε στο μυστικό αεροδρόμιο της Νεϊράδας. Πηγή Greeks In Foreign Arms

Ενώ οι Γερμανοί υποψιάστηκαν τη λειτουργία ενός αντάρτικου αεροδρομίου, δεν κατάφεραν να βρουν την ακριβή τοποθεσία. Μάταια έκαναν αναγνωριστικές πτήσεις και περιπολίες πάνω από τη περιοχή. Το καμουφλάρισμα των ανταρτών δεν τους το επέτρεπε. Λίγο πριν από το ξημέρωμα, ειδική ομάδα του ΕΛΑΣ μετέφερε δέντρα από τη γύρω περιοχή και τα “φύτευε” στον διάδρομο προσγείωσης.

Οι πτήσεις πραγματοποιούταν μόνο βράδυ και συγκεκριμένες ώρες. Όταν πλησίαζε το αεροπλάνο, οι αντάρτες ειδοποιούνταν μέσω ασύρματου. Αφού γινόταν τα κατάλληλα σήματα, ώστε να βεβαιωθούν ότι πρόκειται για δικό τους αεροπλάνο, άναβαν τις λάμπες θυέλλης που κρατούσαν. Μια ομάδα ανταρτών παρατάσσονταν κατά μήκος του διαδρόμου και έδειχναν τον διάδρομο προσγείωσης.

Plastira 3

Στην θέση του μυστικού αεροδρομίου δημιουργήθηκε η τεχνητή λίμνη Πλαστήρα

Για να εκδικηθούν τους αντάρτες οι Γερμανοί έκαψαν τα γύρω χωριά. Ωστόσο, ποτέ δεν κατάφεραν να βρουν το αυτοσχέδιο αεροδρόμιο.

Η λειτουργία του σταμάτησε με το τέλος του πολέμου. Το 1959 στην περιοχή που λειτουργούσε άλλοτε το αεροδρόμιο, σχηματίστηκε η τεχνητή λίμνη Πλαστήρα και πήρε το όνομα της από τον πολιτικό Νικόλαο Πλαστήρα που κατάγεται από την περιοχή και είχε το όραμα για τη δημιουργία της.

Πληροφόρηση για διαμονή και περιήγηση στην περιοχή στο TAVROPO: | 24410-92552  | 697-7740066  

Διαβάστε επίσης στη “ΜτΧ”: Σε ποια περιοχή της Ελλάδας, το 1930, ένα πολυτελές ξενοδοχειακό συγκρότημα διέθετε δικό του αεροδρόμιο για τους VIP πελάτες;

Ακολουθήστε τη mixanitouxronou.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Διαβάστε τις σημαντικότερες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στη mixanitouxronou.gr

ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΣΧΟΛΙΟΥ

Παρακαλούμε σχολιάζετε κόσμια. Υβριστικά σχόλια δεν θα γίνονται αποδεκτά

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

mixanitouxronou.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Χρίστος Βασιλόπουλος

Διευθυντής Σύνταξης: Δημήτρης Πετρόπουλος

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος Ο.Ε.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Δ. Πετρόπουλος - Χ. Βασιλόπουλος

Έδρα - Γραφεία: Σόλωνος 85, ΑΘΗΝΑ 10679

ΑΦΜ: 800991040, ΔΟΥ: Α' Αθηνών

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: [email protected], Τηλ. Επικοινωνίας: 2103647909

close menu

Add to Collection

No Collections

Here you'll find all collections you've created before.